2009/1/7

Obscure Tape Music Of Japan / 日本の電子音楽

Obscure Tape Music of Japan vol.1

湯浅譲二「葵の上」
JOJI YUASA "AOI-no-UE"
(CD) price: 2,600 yen
OMEGA POINT Archive Series OPA-001

ほとんど紹介される機会のない60-70年代の埋もれた電子音楽を発掘し光を当てるマニアック企画始動!現代音楽の世界では知らぬ者はいない超巨匠作家湯浅譲二の、代表作のひとつであるにもかかわらず未CD化だった、激レアな初期電子音楽作品の世界初リリース!愛憎渦巻く平安の宮廷を、能の声を変調したドロドロしたコンクレート音響が描き出す、今聴いても新鮮な(でも結構コワイ)「葵の上」。そして現代の電子音楽作家にも影響を与えるであろう、クリックとパルスのみで作られた超空間電子音楽「MY BLUE SKY (No.1)」。アートワークはNYで活動する湯浅龍平による。限定1000部。

track 1:湯浅譲二「葵の上」(1961年作曲)/ 29'59"
track 2: 湯浅譲二「MY BLUE SKY (No.1)」(1975年作曲)/ 15'57"

Famous composer JOJI YUASA's legendary earliest musique concrete work "AOI-no-UE" (1961) and his final electronic music (not computer music) "My Blue Sky No.1" (1975) made at NHK electronic music studio. The sound of "AOI-no-UE" is made from voices of Japanese traditional theater 'Noh'. "My Blue Sky No.1" is made from only click and pulse. Both works are world premire issue as obscure tape music series by OMEGA POINT.

"This CD contains one of my comprehensive work on music concrete "Aoi-no-Ue" and my last electronic music "My Blue Sky (No.1)" before I went into computer music. "Aoi-no-Ue" is a noh-play composed by Ze-Ami in 15th century, based on famous "The Tales of Genji" written by Murasaki Shikibu in 11th century. The text is recomposed by me keeping original words. And it was sung in the style of Noh-chant by three brothers of Noh actor, Kanze Hideo, Hisao and Shizuo. This work "Aoi-no-Ue" is composed mainly based on metamorphosed sound of Noh-chant. The other sound is concrete sound such as birds songs, water drops, glasses, warped sound of vibraphone, some generated electronic sound and others. My Blue Sky (No.1) is a special electronic work for me, for most of my other works on this field are based on White Noise. Where as only this piece is exceptionally using the other generated sound. However, my thoughts on denying to use so called bare generated waves such as sine, square triangle or saw are not changed. In this work only 'clicks', 'pulses' and various kinds of 'beats' induced from them, varying piches, width and their frequency of the pulse are adopted. For example I controlled successively occuring pulses of low frequency of sine wave by means of triggering with the frequency of square wave." - Joji Yuasa

track 1: Joji Yuasa "Aoi-no-Ue(1961)/ 29'59"
track 2Joji Yuasa "MY BLUE SKY (No.1)"(1975)/ 15'57"

mp3

Obscure Tape Music of Japan vol.2

湯浅譲二/秋山邦晴「ひとみ座人形劇の音楽」
JOJI YUASA / KUNIHARU AKIYAMA " Music for Puppet Theatre of HITOMI-ZA"
(CD) price: 2,600 yen
OMEGA POINT Archive Series OPA-002 (2nd edition )

埋もれた日本の電子音楽発掘プロジェクト第2弾!
「ひょっこりひょうたん島」で有名な人形劇団が、実は60年代初頭に谷川俊太郎 や寺山修司らの作によるアヴァンギャルドな人形劇をやっていた。そこで使われた幻のテープ音楽を初めてリリース!
雑誌を切り抜いて作られた人形をイメージして、紙の音を使ったコンクレートによる湯浅作品は、玄人をもうならせる高い完成度を持つ。秋山作品はピアノの内部奏法(若き日の高橋悠治の演奏!)やテープの逆回転を多用した、極めて実験的なヤバすぎる音。特に秋山邦晴は音楽評論では有名だが、テープ作品があることはほとんど知られていない。限定500部。(2nd editionは200部)

track 1:湯浅譲二「モマン・グランギニョレスク」(1962年作曲)/ 5'21"
track 2-10:秋山邦晴「脳味噌」(1962年作曲)/ 23'54"

Hitomi-za is an experimental puppet theatre group. They had performed in February 13-17 in 1962 at Sogetsu Kaikan Hall. This program was consisted of three parts, and Joji Yuasa, Kuniharu Akiyama and Naozumi Yamamoto composed background sound for each parts. This CD contains two works made from magnetic tape from among them. Both works are world premire issue. limited 500 copies.

Joji Yuasa: "Moment Grand-Guignolesques"
This "puppet" theatre, however all the puppets were made of cutting out thin and filmy paper, which gave me an idea of using all kind of sound out of various kinds of paper for this composition-misuque concrete. - Joji Yuasa

Kuniharu Akiyama (1929-1996): "Noh-Miso" (a brain)
"Noh-Miso" was the 2nd part of this Hitomi-za show. Akiyama composed background sound for the part by musique concrete, and he used modulated sound of inner-played piano by Yuji Takahashi in this work. - OMEGA POINT

track 1: Joji Yuasa "Moment Grand-Guignolesques" (1962)/ 5'21"
track 2-10: Kuniharu Akiyama "No-Miso"(1962)/ 23'54"

mp3


Obscure Tape Music of Japan vol.3

諸井誠+安部公房「音楽詩劇 "赤い繭"」
MAKOTO MOROI + KOUBOU ABE Music Drama "Akai Mayu" (A Red Cocoon)
(CD) price: 2,600 yen
Edition OMEGA POINT Archive Series OPA-003

家を求めてさまよううちに、カイコが繭を作るように自分の体がほぐれて家になってしまう……安部公房のシュールな小説「赤い繭」のラジオドラマ版。NHK で1960年に放送された。音楽は日本の電子音楽のパイオニア諸井誠で、単なるドラマの効果音にとどまらない初期の電子音楽が全編を覆っている。草月アートセンターで「赤い繭」の舞台版が上演された際に、賛助作品として上演された、秋山邦晴による声と音楽の実験的作品「秘法19」のテープパートもカップリング。声を素材にしながらも変形されまくったヤバい音は衝撃的。限定500部。

track 1:安部公房 原作 / 諸井誠 音楽 「赤い繭」 (1960年作曲) / 25'56"
track 2-6:秋山邦晴「秘法19 」テープパート抜粋 (1960年作曲) / 15'21"

"Akai Mayu" is a short fiction of Koubou Abe (1924-1993). This music drama version was broadcasted by NHK in 1960. Makoto Moroi is a pioneer of Japanese electronic music, and he composed the music used chamber ensemble, mixed chorus and electronic sound on this work. Also this work was performed at Sogetsu Art Center as a part of concert program of Moroi's works. This different version included a pantomaime by Mamako Yoneyama, abstract image projection and stage setting by Hiroshi Manabe.

Also in this concert, Kuniharu Akiyama (about his name, please see note of CD "Music for Puppet Theatre of HITOMI-ZA") performed his work "Arcana 19". This work was consisted of text, object sounds, piano and pre-recorded tapes. On this CD includes only some tape parts because live recording source of this performance was lost.

track 1 : Makoto Moroi (music) + Koubou Abe (text) "Akai Mayu" (1960) / 25'56"
track 2-6 : Kuniharu Akiyama "Arcana 19 (excerpt)" (1960) / 15'21"

mp3


Obscure Tape Music of Japan vol.4

湯浅譲二「舞踊劇のための音楽」
JOJI YUASA "Music for Theatrical Drama" 2nd edition repressed now !!!
(CD) price: 2,600 yen
Edition OMEGA POINT Archive Series OPA-004

湯浅譲二の1959年に作られた「三つの世界」と、63年に作られた「お婉(えん)」。ともに舞踊界の大御所演出による舞踊劇のための音楽ながら、前者はおそらく湯浅譲二初のオーケストラ使用作品で、機械文明を象徴する中間部はほとんどインダストリアル!後者は意外な音源から意外な音を生み出した実験音響的内容で、どちらも現代でも新鮮と言える埋もれた秀作。とりわけ後者は”この時代にこれで踊ったんか?”と疑わせる、メロディ皆無の点描的音響にはマース・カニングハムも真っ青!ジャケのアートワークは「葵の上」に続き湯浅龍平氏。限定500部。
miniCDR付きspecial editionあり。内容は湯浅の別の舞台用作品"雪は降る"で、能の謡およびピアノ内部奏法+器楽による、これもなかなかディープな音響の埋もれた傑作(テープは不使用)。限定40。\4000。

track 1-10:湯浅譲二「お婉」(1963年作曲) / 28'12"
track 11: 湯浅譲二「三つの世界」(1959年作曲) / 21'42"

Joji Yuasa composed for some theatrical drama in his early years. This CD contains two works of them, "Mittsu no Sekai" (Three Worlds,1959) and "Oen" (A Woman named 'En' ,1963).

"Mittsu no Sekai" is constructed from orchestral composition and tape sound : music concrete. This mid-section seems industrial music. Actually he was influenced upon Edgar Varese in his earliest years.
On the work "Oen", all the metamorphosed sound made from concrete sounds are used and combined for a tragic story of a woman in Edo era, named 'En' who was put in prison for forty years. This music concrete work aims not only depicting the situation, but also lighting up heroine's dark passion, conscious and subliminal mind and psychological demension. Their deep sound materials are made from amplified inner-played piano, snapped long coil and others.

track 1-10 : Joji Yuasa "Oen" (1963) / 28'12"
track 11: Joji Yuasa "Three Worlds" (1959) / 21'42"

mp3




Obscure Tape Music of Japan vol.5

一柳慧「ミュージック・フォー・ティンゲリー」
TOSHI ICHIYANAGI "Music for Tinguely"
(CD) price: 2,600 yen
Edition OMEGA POINT Archive Series OPA-005

あの横尾忠則の激レア・ピクチャーディスクで国内外のアヴァン・マニアにはダントツの人気を誇る一柳慧。その最も疾走していた60年代に数多く創られた、ほとんど紹介されていないテープ作品をリリース!ジャン・ティンゲリーの動く彫刻の音を使った「ミュージック・フォー・ティンゲリー」の詩的なジャンク音楽もすごいが、ライブ・エレクトロニクスによる「アピアランス」の超絶ノイズ空間には、ただただ悶絶するのみ。奇跡的に残されていたこの初演の録音は、ジョンケージとデヴィッド・チュードアが参加しているという絶句するしかない驚愕内容!そしてさらに、大阪万博で使われた「生活空間のための音楽」は、建築家黒川紀章の建築論を初期のコンピュータによる合成音声が読み上げる、音楽なのかどうかワカラナイ摩訶不思議な作品。一柳氏本人により初めて明かされる作曲の経緯も興味深く、かつ重要な資料である。

track 1:一柳慧「ミュージック・フォー・ティンゲリー」(1963年作曲)/ 10'01"
track 2:一柳慧「アピアランス」(1967年作曲)/ 20'36"
track 3:一柳慧「生活空間のための音楽」(1969年作曲)/ 8'52"

Ichiyanagi is the best known composer for domestic and foreign avant-gqrde music fans. especially in his brilliant 60's, he made many great tape music. But most of them has not published on discs or issued for very small edition.
This CD consists of his obscure three tape works. "Music for Tinguely" was made from junk objects of kinetic sculptor Jean Tinguely. "Appearance" is live electronic music. It's not only premire performance but also John Cage and David Tudor participated in performance. very noisy and hard core!! "Music for Living Space" was composed for inner space of 'Sun Tower' of World Expo in Osaka. Computer generated voice reads architect Kisyo Kurokawa's manifest. strange!!

track 1: "Music for Tinguely" (1963) / 10'01"
track 2: "Appearance" (1967) / 20'36"
track 3: "Music for Living Space" (1969) / 8'52"

mp3


Obscure Tape Music of Japan vol.6

秋山邦晴「秘蔵テープ作品集 1」
KUNIHARU AKIYAMA "Tape Works of Kuniharu Akiyama"
(CD) price: 2,600 yen
Edition OMEGA POINT Archive Series OPA-006

音楽評論家として有名な秋山邦晴(1929-1996)は、初期のフルクサスへの参加、未来派の音楽の紹介など極めて幅広い活動を展開していた。その彼には、実は実験映画やCM等個人的なレベルで要請されて作ったと思われる知られざる数多くのテープ作品があった。死後埋もれつつあるそれらの作品群を、今回 OMEGA POINTが決死の覚悟で救出、世に問う!
前衛芸術家が集結した展覧会に出品された"Environmental Mechanical Orchestra"、日生劇場の舞台性能披露のために作った作品、そして題名の意味も不明のテープ作品"Music for H.Bomb"。プロの作曲家のような完成度の高さとは別の次元のプリミティブとさえ言える実験的音響は輝ける60年代の秘宝だ!
「日生劇場のデモンストレーションの記録」用を含むテープ素材音源を収録したminiCDR付きspecial editionあり。限定50。


track 1:「Environmental Mechanical Orchestra」(1966年作曲)/ 19'32"
track 2:「日生劇場のデモンストレーションの記録」(1963年作曲)/ 16'01"
track 3:「Music for H.Bomb」(1971年作曲)/ 10'50"

Kuniharu Akiyama (1929-1996) was well-known as a music critic mainly modern and contemporary. However, his carrier was not only in music field but also was very expanded avant-garde art (especially he related early fluxus movement).
This issue is consisted his three obscure tape music, sound sculpture "Environmental Mechanical Orchestra" for exhibition, 'Demonstration' for opening event of Nissei Theater and unknown work "Music for H.Bomb". Their primitive sounds are arcana of 60's avant-garde scene exactly.

track 1: "Environmental Mechanical Orchestra" (1966) 19'32"
track 2: "'Demonstration' of Nissei Theater" (1963) 16'01"
track 3: "Music for H.Bomb" (1971) 10'50"

mp3

沒有留言: